Är innehållskuratorn en superhjälte?



 

Tänk dig att du vill förbereda en måltid för dina vänner. Du går till mataffären, som är full av mat. Du väljer de saker du vet att de kommer att tycka om och sedan kommer du hem. Du slänger inte bara maten, fortfarande inlindad och i påsar, på bordet för dina vänner att reda ut. Snarare öppnar du paket, skalar och hackar grönsaker, mäter ingredienser, sauterar, bakar och grillar efter behov. Du gör detta med äkta entusiasm. Och när du serverar maten tar du dig tid att se till att den ser snygg ut på tallriken, för du vet hur det bidrar till njutningen av maten. Du tänker på hur dina vänner kommer att njuta av och uppskatta maten.

Ok, jag vet, jag vet. Exemplet är rätt trist, men innehållskuration (content curation) är mycket så. Mängder av information ska gås igenom för att hitta en eller två pärlor. Det är ganska enkelt - men det är definitivt inte lätt.

Tre enkla steg för innehållskurering.

  1. Hitta allt innehåll om ett visst ämne.
  2. Granska allt innehåll om ett visst ämne.
  3. Organisera och presentera endast det bästa av innehållet tillsammans med sammanhanget och värdet för din publik.
Som innehållskurator är du säkert också intresserad att snabbt skapa mening i ett publiksinne genom arbetet du gör. Du vill skapa dessa kraftfulla meningsgenererande berättelser som kan användas för att förmedla ett djup, en mening. Den emotionella meningen som berör ...

Innehållskurering! Enkelt eller hur? Börjar du förstå varför vissa menar att superhjälte är en lämplig beskrivning?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen