Erbjudande

Kan vi tillsammans bli bättre än Google?

Alla som arbetar med kulturarv är experter på berättelser. Eller ...?

Finns det ändå utrymme för innovation som syftar till att öka engagemanget hos er publik? Med berättelser som skapar känslor, identifikation och aktivt deltagande? Vill ni hänga med på framtidens innehållsutveckling?

Som BerättarInnovatör och innehållskurator stödjer jag er i processens olika delar. Så att ni, utifrån era skatter av berättelse, blir proffs på att skapa en värld av levande berättelser och att bygga karaktärer från grunden.

Med BerättarTrädet som metod hjälper jag er, steg för steg, att strategiskt strukturera, kvalitetssäkra och kurera era berättelser för ditt besöksmål.

Vad är Innehållskurering?

Innehållskurering, eller content curation, är den process som sorterar och organiserar den stora mängden tänkbart innehåll – från till exempel böcker, arkivmaterial eller webben – och som sedan presenterar det på ett meningsfullt och organiserat sätt runt ett valt tema. Arbetet involverar att 

  • inventera,
  • identifiera,
  • sålla, 
  • sortera, 
  • arrangera och publicera.

Vad gör en innehållskurator?

En innehållskurator plockar det bästa russinet ur kakan. Det russinet som publiken vill dela med sina vänner och andra.

Inte olikt vad en kurator gör på ett museum men ändå så annorlunda. Inte heller olikt vad en innehållsansvarig (content manager) gör, ändå så mycket mer eller hur en destinationsutvecklare arbetar. Som BerättarTrädets innehållskurator är jag en kombination av många funktioner.

Vad menas då med en BerättarInnovatör?

En BerättarInnovatör är jag när jag stöttar hela kedjan eller bara en eller flera steg, allt utifrån era behov - och användarnas! Till exempel hur du skapar,

roten, grunden för en rik historia, ett berättaruniversum eller sammanhanget och miljön inom vilka karaktärerna fungerar. Tänk Tolkien!

stammen, universumets berättelser, en engagerande levande handling med karaktärer din målgrupp identifierar sig med, Tänk Storyline!

grenverket, sammanlänkande berättelser som strategiskt förgrenas i era kanaler och plattformar, Tänk Berättarstrategi!

lövverket, som engagerar din publik och knyter partners till dig, Tänk intäkter!

skotten, den där extra tvisten!

det kan ske genom ...

  • behovsinventering och analys utifrån ett användarperspektiv
  • planering av kompletterande, nya arbetssätt och metoder
  • research
  • skräddarsydda workshops
  • föreläsning eller utbildning
  • konsulterande kvalitetssäkring av arbetet i varje steg

Det är lite mycket - finns det verktyg som hjälper oss bli bättre än Google?

Om ni vill lära er komponera och jag ger er en lektion i att skriva noter... Kommer ni kunna skriva musik då?

Visst. Det vimlar av verktyg man kan läsa sig till på webben. 

Jag kallar mitt verktyg för BerättarTrädet. Mitt arbete kan vara teoretiskt eller praktisk, oavsett består den av kombinationen mellan kunskap och lång erfarenhet av berättelser för förmedling, gestaltning och kommunikation.

Så. Låt oss slå ihop våra kompetenser, den kreativiteten som uppstår hittar vi inte på nätet! Då … kan vi tillsammans bli bättre än Google! Vinnarna? Din publik.

 

Vi hörs! Det är alltid roligt att utbyta tankar. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Är innehållskuratorn en superhjälte?